Binnen 5 minuten van dat gejaagde gevoel af

Sta jij ook altijd aan?

Ken je dat gevoel dat je maar niet door je to-do list heen komt? Je bent keihard aan het zwoegen, maar de lijst lijkt maar niet te krimpen! Na uren ploeteren heb je nog steeds het gevoel dat je hard werkt maar dat er niks uit je handen komt. Don’t worry, met deze vier tips in deze blog ben je binnen no time weer up and running.

Druk, druk en nog eens druk

Dat opgejaagde gevoel blijft maar knagen, de concentratie verzwakt en aan pauze kun je even niet denken. En dan komen die gedachten ook nog eens allemaal om de hoek kijken. Er is continu druk. ‘Ik moet dit nog doen, ik moet dat nog doen’. Je bent nog niet klaar met het ene en je hoofd is alweer bezig met het volgende wat óók nog moet gebeuren. Voor je het weet ben je echt die aangebrande fluitketel en komt het stoom uit je oren. Je kunt maar niet de rust en helderheid in het moment vinden.

De prikkels zijn eindeloos

Het is natuurlijk ook lastig in een leven waar we 24/7 bereikbaar zijn en de prikkels grenzeloos. Toch verlangen we van onszelf dat we de hele dag gefocust en in topvorm kunnen zijn. En dan zijn we vaak ook nog eens streng voor onszelf: ‘Als ik eerst dit nog even snel af maak, dan kan ik daarna lekker ontspannen’. En ‘als’ we onszelf dan dat ene minuutje rust gunnen zijn er 41 berichten in diverse WhatsApp groepen die beantwoord ‘moeten’ worden.

Ik herken het.

Na vele dagen zonder pauze thuis te zijn gekomen van werk, was ik het zat. Mijn hoofd wéér bomvol van de afgelopen dag en nog steeds dat nare opgejaagde gevoel. En ik had voor mijn gevoel niet eens het maximale uit mijn dag had gehaald.

Druk op die stand-by knop

Maar hoe doe ik dat dan wel? Wat mij opvalt is dat je vaak simpelweg het overzicht kwijt bent en niet meer in het moment leeft. In slechts vijf minuten ben je weer gefocust en kan je effectief worden. En nog belangrijker; je komt van dat vervelende opgejaagde gevoel af.

Stand-by knop 1: Stop de prikkels.

Stop met wat je aan het doen bent en leg alles even weg. Geen mobiel, laptop en tv. Even geen afleiding en prikkels voor je brein.

Stand-by knop 2: Beweeg in de buitenlucht.

Je hersenen maken door beweging endorfine aan, een natuurlijke feel good drug. Daarnaast levert het je een gezonde dosis vitamine D op! Dus ga naar buiten voor een kleine wandeling en ‘maak even je hoofd leeg’.

Stand-by knop 3: Breathe!

Focus je bewust op je ademhaling. Je ademhaling is altijd in het nu, je hoeft er niet bij na te denken en je hebt hem altijd bij je. De adem komt niet vast te zitten in het verleden of de toekomst (zoals je geest dat doet). Dit is een mooie en simpele oefening:

  • Adem eens bewust vijf seconden diep in door je neus.
  • Houd je adem heel even vast.
  • Adem vervolgens heel rustig tien seconden uit door je mond.

Je zult merken dat de volgende inademing automatisch zal gaan. Als je dit prettig vindt kun je dit gerust een aantal keren herhalen. Sterker nog: dit geeft je nog veel meer focus en rust.

Stand-by knop 4: Drink mindful een glas water.

Een tekort aan water kan leiden tot een te hoog cortisol gehalte. Doordat je zo gebrand bent op het afronden van je taken vergeet je vaak voldoende te drinken. Drink daarom heel bewust een lekker glas water in een rustig tempo.

En de gouden tip? Combineer alle tips en je bent helemaal zen.

Ontspannen om in te spannen

Ik heb gemerkt dat zodra ik ieder uur even vijf minuten een bewuste break neem, ik vervolgens veel effectiever te werk ga. Daarnaast ben ik dat opgejaagde gevoel volledig kwijt. Om je in te kunnen spannen zal je eerst moeten ontspannen. Zonder ontspanning, geen inspanning.

Vergelijk het met een auto die met zijn wielen vast zit in de modder. Hoe harder je gas geeft, hoe dieper je in de modder vast komt te zitten. Dus wat doe je: je laat even het gas los, je ontspant om vervolgens weer gas te kunnen geven om los te komen.

Zo werkt het voor ons in de praktijk ook. We staan continu ‘aan’. We nemen niet of nauwelijks dat rustmomentje waar we het gaspedaal even loslaten om helder na te denken en optimaal gebruik te maken van ons eigen kunnen.

Dus leer te ontspannen, zodat je je daarna weer optimaal kunt inspannen. Go for it 🙂

p.s. Wil je met veel meer ontspanning jouw leven kunnen leiden? Zorg dan dat je jouw eigen koers weet. Voor een eerste stap klik hier.

Geschreven door Yde Miedema. Eindredactie door Maartje Steenhof en Mandy Bastiaenen.

Shares

Wil je weten of je momenteel op de juiste plek zit?

Doe de test en kom er in slechts 5 minuten achter of je wel of niet het juiste werk doet en waar dat precies aan ligt.

Pin It on Pinterest

Malcare WordPress Security