Motivatie problemen? 6 tips om direct aan de slag te gaan

Ongemotiveerde mensen bestaan niet

Motivatie is één van de meest belangrijke factoren om in actie te komen. Om jouw doelen te halen. Toch lopen er veel mensen tegenaan dat ze geen motivatie voelen. En denken dat het aan hun ligt. In dit artikel leg ik enerzijds uit wat je kunt doen om jouw motivatie hoog te houden. Anderzijds laat ik zien dat ongemotiveerde mensen niet bestaan!

Misschien herken je dit wel…

Je stelt jezelf een doel of neemt jezelf voor om die ene vervelende gewoonte te veranderen. Of in mijn geval: ‘niet alleen meer doen wat anderen willen, maar ook eindelijk eens de tijd nemen voor wat ik zelf wil’. Het voornemen is er, en je begint vastberaden.

Maar na enkele weken ben je al minder fanatiek. En nog enkele weken later begin je niet eens meer.

Hoe dit kan?

Je motivatie ontbreekt!

Een herkenbaar fenomeen dat iedereen in zijn leven wel een keer ervaart. Maar hoe kan je je motivatie op peil houden en je doelen bereiken? Laat ik er verder op ingaan…

Iedereen ervaart wel eens motivatieproblemen

Motivatieproblemen komen al van jongs af aan voor. Hoe vaak hoor je leerkrachten niet klagen over die ‘klas vol ongemotiveerde leerlingen’? Of die puber in de buurt die – omdat hij niet gemotiveerd was zijn school af te maken – nu thuis op de bank zit omdat hij ook niet gemotiveerd is om een baantje te zoeken…

Geen motivatie, geen succes. Zo lijkt het.

En dat klopt! Is het je wel eens opgevallen dat diegene in jouw omgeving die het meeste klagen, het minst gemotiveerd zijn? Geen zin om te werken, geen zin om te sporten, geen zin in helemaal niks. Daar waar geklaagd wordt, ontbreekt de motivatie. En daar waar motivatie ontbreekt, komen smoesjes om de hoek kijken. Geen motivatie om te sporten? Te druk met werken! Geen motivatie om te bewegen? Ik ging vandaag met de trap in plaats van de lift!

Motivatie; wat is dat nou eigenlijk?

Motivatie wordt in de psychologie omschreven als ‘de drijfveer om bepaald gedrag te vertonen’. Je laat bepaald gedrag zien (bijvoorbeeld ‘stoppen met roken’) omdat daar iets anders tegenover staat. Wij mensen doen van nature het liefst dingen waarvoor we beloond worden. Deze beloning kan vanuit jezelf komen (intrinsieke motivatie), omdat het je een goed gevoel oplevert. De beloning kan ook zijn dat iemand jouw complimenten geeft, je geld bespaart of dat je een negatieve reactie voorkomt. De beloning komt dan van buitenaf: extrinsieke motivatie. Zo was de beloning voor mij: ‘meer tijd voor de dingen die ik zelf leuk vind en daardoor meer plezier en minder vermoeid de week door’. Deze beloningen zorgde ervoor dat ik met motivatie blijf werken aan mijn doelen.

Motiveren kun je (niet) leren

Je komt ze tegen in de media en op congressen: motivational speakers. Mensen die, vanuit hun eigen ervaringen, andere mensen proberen te motiveren. Daardoor lijkt het haast alsof je kunt leren jezelf – of anderen – te motiveren. Maar is dat wel zo? Een van de bekendste theorieën over de menselijke motivatie is de theorie van Deci & Ryan en wordt de zelfbeschikkingstheorie genoemd. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen van nature drie basisbehoeften hebben die – wanneer ze bevredigd worden – de intrinsieke motivatie vergroten.

  1. Autonomie: controle hebben over je eigen leven en je eigen keuzes. Het zelf kunnen beslissen over wat je doet, is bepalend voor hoe gemotiveerd je bent.
  2. Competentie: hoe goed je ergens in bent of wilt zijn. Succeservaringen zijn een belangrijke motivator om door te gaan; complimenten van anderen werken net zo goed.
  3. Verbondenheid: het gevoel dat je er niet alleen voor staat; je ergens onderdeel van voelen. De juiste mensen in je omgeving hebben is van grote invloed op hoe je je voelt.

Dit kun JIJ doen om jouw motivatie hoog te houden

Er zijn 6 dingen die jij kunt doen.

Motivatie tip 1: Hou vast aan een positieve mindset

Bekijk jouw situatie, zie hetgeen je wilt bereiken (je doel) en bovenal; blijf positief! Doe je dit niet, dan geef je toe aan een zogenaamde fixed mindset. Dit houdt in dat je accepteert dat het is zoals het is en daarmee droogt jouw voornemen al gauw weer op. Wat helpt is een zogenaamde growth mindset: een situatie zien als veranderlijk en beïnvloedbaar en jij bent diegene die het kan veranderen. Als je die flow eenmaal te pakken hebt, merk je dat je gepassioneerd raakt en je motivatie stroomt.

Motivatie tip 2. Vermijd negativiteit

Een Japans gezegde luidt: ‘Er bestaat een deur waardoor het geluk of het noodlot naar binnen kan komen. Maar jij bent degene die de sleutel heeft’. Dit wil zeggen dat jij diegene bent die bepaalt of jouw voornemens slagen of niet. Laat je je beïnvloeden door mislukkingen, negatieve reacties of gedachten? Dan is de kans groot dat je inderdaad afhaakt. Maar lukt het jou om optimistisch in het leven te staan, reken maar dat het geluk dan naar binnen komt!

Motivatie tip 3. Stap uit je comfortzone en ga aan de slag!

Doen waar je goed in bent en waar je je zelfverzekerd over voelt, verkleint de kans op mislukkingen maar ook de kans op groei. Daag jezelf uit en vier je overwinningen. Het behalen van doelen (succeservaringen) houd je gemotiveerd. In mijn eigen situatie zorgde ik elke dag voor een aantal kleine, behapbare doelen.

Motivatie tip 4. Beloon jezelf

Eerder las je al dat belonen belangrijk is voor jouw motivatie. Deze beloning kan van alles zijn en moet logischerwijs iets zijn dat jou aanspreekt. Iets waardoor jij geprikkeld blijft.

De succesformule voor een zo groot mogelijke motivatie?

  • Zorg voor succeservaringen (als iets lukt, wil je dat het vaker lukt)
  • Daag jezelf uit (stel niet te hoge doelen maar wees ook niet te lief voor jezelf)
  • Zorg voor een snelle beloning (hoe sneller de beloning volgt op wat jij wilt bereiken, hoe gemotiveerder je bent en hoe langer je het volhoudt).

Motivatie tip 5. Maak een planning

Een goede planning is het halve werk!

Zorg voor een goed ritme; een vast patroon. Mensen houden van patronen en gedijen op regelmaat. Kies een ritme dat je goed vol kunt houden en past bij jouw situatie (je werk, je gezin, etc.) en bouw pauzemomenten in. Stel ook deadlines: uit onderzoek blijkt dat wanneer het eind in zicht is – en de leuke activiteiten nabij zijn – je gemotiveerd bent om door te werken.

Motivatie tip 6. Stok achter de deur

Tot slot: doe het niet alleen! Van nature hebben mensen de drang om te winnen. We zijn competitieve wezens. Daag iemand in je omgeving uit om samen met jou de uitdaging aan te gaan en laat elkaar weten hoe jullie proces loopt. Dreigt iemand te verslappen? Dan is er altijd die stok-achter-de-deur-vriend(in) die je er weer bovenop helpt!

Zie je nu dat ongemotiveerde mensen niet bestaan?! 🙂

p.s. Ben jij geïnspireerd geraakt? Of vind je dat meer mensen dit artikel mogen lezen? Like of deel dan dit artikel

Wil je helemaal gemotiveerd worden? Zet dan jouw volgende doel in de comments. Want zoals je weet; dit creëert ook weer een mooie stok achter de deur 🙂

Go for it!

Geschreven door Kevin Janssen. Eindredactie door Maartje Steenhof en Mandy Bastiaenen

Shares

Wil je weten of je momenteel op de juiste plek zit?

Doe de test en kom er in slechts 5 minuten achter of je wel of niet het juiste werk doet en waar dat precies aan ligt.

Pin It on Pinterest

Malcare WordPress Security