Ze werden hét voorbeeld in de wereld. Het hele boek van Simon Sinek stond er in het teken van. Hun why. ‘Challenging the status quo’. Prachtig. Maar ik twijfel steeds meer en meer hoe ze daar nu mee omgaan…
Gister sliepen tientallen mensen voor de apple store en staan er honderden vandaag in de rij voor de nieuwe Iphone X. Laat ik vooropstellen; ik vind het prachtig hoe Apple zo’n merk is geworden dat ze dit voor elkaar krijgen.
Maar ik vraag me af; in hoeverre leven ze nog hun eigen ‘why’? Challenging the Status Quo. Hebben ze dat de afgelopen tijd echt gedaan? De modellen worden iets aangepast, maar echt grote innovaties zijn er sinds Steve Jobs eigenlijk niet meer geweest.
En dat mis ik. Ik mis de man die écht de status quo durfde te challengen. Die écht eiste dat er innovatie kwam. En niet met minder genoegen nam. Een nieuw product die niet naar behoren werk? Never nooit. En kijk nu eens wat er gebeurde met de presentatie van de gezichtsherkenningsfunctie. Het werkte gewoon niet. Apple maps? Zelfde. Ik vraag me af of dat bij Steve Jobs ooit zou gebeuren.
Dus het lijkt of de intentie anders is geworden. De why lijkt nu niet meer te gaan over ‘challenging the status quo’ maar over ‘driving the sales’. De focus lijkt van passie naar geld te zijn gegaan.
En dat is zonde. Ik zie het helaas ook terug bij mensen die net willen starten als ondernemer. Als ik ze vraag ‘waarom precies?’ is het antwoord ‘omdat ik dan veel geld kan verdienen en zelf alles kan bepalen’ Waarmee precies en waarom precies… tja, dat is dan nog altijd even duidelijk.
Ik pleit ervoor dat het antwoord op deze vraag ALTIJD als eerste moet. Als eerste komt jouw ‘why’. Jouw passie. Jouw purpose. Welk probleem jij wilt oplossen. Welke waarde jij wilt leveren aan de ander. Een ‘why’ die vanuit je hart komt. Een ‘why’ die gaat over wat jij wilt toevoegen in deze wereld. De hoe komt daarna. Dat kan als ondernemer, maar dat zou ook zeker kunnen als werknemer. Ik ben ervan overtuigd dat als je why sterk genoeg is en je écht voor waarde zorgt, komt het geld daarna wel. Het is een gevolg ervan. Niet een doel op zich. Zorg er dus voor dat het nooit een doel op zich gaat worden.
Mijn ‘why’ is om het maximale uit mezelf te halen en anderen daarmee inspireren hetzelfde te doen. Wat is jouw why?
Wil je jouw eigen purpose ontdekken?
Ik heb de allerbeste oefeningen voor je uitgewerkt zodat jij er binnen no-time achterkomt!
Slechts 5 oefeningen. Eén techniek. En jouw purpose in één concrete zin.