Schokkende kosten van ‘passieloze medewerkers’

De kosten van niet-betrokken medewerkers komt bij een team van ongeveer 10 medewerkers neer op €147.280 (!).

Bam.

Heftig he?!

Organisaties kunnen dus ontzettend veel geld besparen door iedereen op de juiste plek te krijgen.

In dit artikel leg ik uit hoe je de kosten voor je eigen team kunt berekenen en geef ik strategieën wat je als organisatie kunt doen om medewerkers aangehaakt te houden.

“Ontevredenheid kost een organisatie veel tijd en geld. En het kost de medewerker zijn gezondheid en vitaliteit”

Niet alleen bedrijven worstelen met productiviteit en inzetbaarheid. Medewerkers ook.

Een paar feiten:

  • Gemiddeld gebruiken medewerkers hun kwaliteiten maar 20% van de tijd 
  • 40% van de Nederlanders is ontevreden over hun werk 
  • 88% van de Nederlanders voelt zich niet betrokken bij zijn huidige werkgever 
  • Maar liefst vijf uur per week (!) gaat verloren aan surfen op internet, shoppen en social media door medewerkers die niet betrokken zijn *

Laten we dat eens omrekenen

Stel je eens voor dat een werknemer ongeveer 1760 uur per jaar werkt (220 dagen*8 uur). Als deze niet-betrokken is, verspilt hij al snel zo’n 220 uur per jaar aan surfen op internet, shoppen en social media. Dat is 12.5% van zijn totale werktijd.

Om niet iedereen over één kam te scheren en een klein beetje conservatief te zijn in onze berekeningen, nemen we een gemiddelde aan van 8% aan niet-productieve activiteiten. Voor een werknemer met een gemiddeld salaris van €70.000 kost het dus €5.600 per jaar.

Op een team van ongeveer 10 mensen, is dat in totaal €49.280 per jaar (10*88%*€70000*8%).

Dat is al veel hè? Maar er is nog meer….

1. Verborgen kosten

Onderzoek laat zien dat 14-16% van de Nederlandse beroepsbevolking op dit moment last heeft van een burn-out *. Als je bedenkt dat een medewerker met een burn-out €50.000 tot €80.000 voor een bedrijf kost, dan kost dat organisaties met ongeveer 20.000 medewerkers al snel miljoenen.

2. Kosten voor werving

En ook hier stopt het nog niet.

Niet-betrokken medewerkers hebben gemiddeld zo’n 2,5 hogere kans om te stoppen bij een bedrijf *. Het vervangen van deze ‘vertrekkers’ duurt ongeveer 20 weken bij administratieve medewerkers en 26 weken bij professionals/managers.

Tel hierbij nog de tijd op om een nieuwe medewerker te werven en de tijd om deze persoon in te werken (Samen varieert dit van zo’n 40% voor het salaris van analisten tot aan 213% van het salaris voor senior managers).

Voor een werknemer met een gemiddeld salaris van €70.000 kost het werven van een nieuwe medewerker in het meest gunstige scenario dus ongeveer al €28.000.

3. Emotionele kosten

En dan is er nog het emotionele aspect dat geld kost, maar wat lastiger te kwantificeren is. Als een goede werknemer vertrekt heeft dit impact op een team. Het leidt af van de missie van een organisatie, zorgt voor een geruchtenstroom en de werkdruk neemt toe omdat het werk vaak onder de huidige collega’s verdeeld moet worden.

Als dit regelmatig gebeurt, heeft dit volgens het Instituut van Neurowetenschap invloed op de creativiteit van teamleden, de innovatiekracht en het vermogen om out-of-the-box te denken.

p.s. Wil je de kostenberekening ook voor je eigen team maken?

Zet het onderaan in de comments en ik stuur je een handige template waarmee je in één simpele berekening exact kunt uitrekenen wat niet-betrokkenheid bij jullie kost.

Hoe kun je de kosten voorkomen?

Natuurlijk wil je die kosten zoveel mogelijk voorkomen. Een drietal tips:

  1. Zet in op uitdagend en betekenisvol werk

Bij reorganisaties willen bedrijven een efficiëntere omgeving creëren die meer oplevert, maar het is simpel: dat lukt dus alleen als de juiste medewerkers op de juiste plekken zitten. Werkgevers die inzetten op uitdagend en betekenisvol werk zijn winstgevender.

Mensen die werk doen vanuit hun missie of passie zijn meer betrokken, gemotiveerder, creatiever en ervaren minder stress en meer vrijheid. Hierdoor stijgen de medewerkerstevredenheid én productiviteit.

Teams die daarop focussen blijken zelfs zo’n 12,5% productiever te zijn* (!).

2. Weet wat het potentieel is van je medewerkers

Het begint bij het weten wat de talenten en drive van je medewerkers zijn. Dan komen ze écht in actie en blijven ze zich ontwikkelen. Mensen willen graag werken voor datgene wat in lijn ligt met hun eigen persoonlijke missie. Dit levert op meerdere vlakken resultaat op en verdien je de investering voor de tijd die je erin steekt, dus direct terug.

Stel jezelf, eventueel samen met de medewerkers, de volgende vragen:

  • Hoe kunnen ze beter presteren in hun huidige rol?
  • Hoe kunnen zij meer betrokken worden bij hun werk?
  • En hoe krijgen ze meer plezier in hun werk? (en worden ze dus productiever

3. Stuur medewerkers niet zomaar naar een cursus

Werknemers volgen regelmatig trainingen en cursussen waar ze uiteindelijk niets mee doen. En dat heeft schokkende consequenties. In de internetwereld gaat men er nu van uit dat 97% van de mensen geen resultaten haalt door dit soort deelname. Als werkgever of teammanager wil je juist graag dat jouw werknemers resultaten halen. DAT is waar je opleidingsbudget in wilt investeren.

Let op: Als de missie van het bedrijf en iemands persoonlijke missie te ver uit elkaar liggen, kan het soms goed zijn om afscheid te nemen van elkaar. Dat is soms voor beide partijen beter. Maar vaak is er veel meer mogelijk binnen het bedrijf.

Denk bijvoorbeeld aan job-rotaties. Of het toepassen van enkele nieuwe tools waardoor iemands werk leuker en interessanter wordt. Er zijn vaak meerdere manieren om iemand weer betrokken en productief te maken.

Kracht, passie en betrokkenheid

Belangrijk is dat je een goed plan maakt om jouw medewerkers in hun kracht te laten werken en ze betrokken te houden. Dit kun je zelf doen, met behulp van de afdeling HR of zelfs met behulp van ons.

Na inmiddels meer dan 10.000 uur onderzoek en ervaring, weten we waar we het over hebben. We hebben een unieke en zeer effectieve methode om er exact achter te komen wat iemands unieke inbreng komt, hoe dat er concreet uitziet en hoe je het als team zo kunt inrichten dat iedereen eigenaarschap neemt over zijn toekomst.

Wil je gebruik maken van onze expertise en eens kosteloos met ons in gesprek zodat wij kunnen meedenken over een goede strategie? 

Plan dan hier een gratis strategiegesprek in

Op basis van een aantal vragen selecteren wij teams die wij op maat advies geven over de best-werkende strategie.

Lijkt het je wat?

Plan hier jouw strategiegesprek

Op naar meer betrokkenheid, meer passie, meer werkplezier (en minder onnodige kosten)! 🙂

* Dit artikel is gebaseerd op de onderzoeken en artikelen van Stichting Loonwijzer, Monsterboard, Salary.com, Ben Fanning, Dale Carnegie Training Study, MIT Sloan Management review, en het Gallup strength center

p.s. Wil je de kostenberekening ook voor je eigen team maken?

Zet onderaan in de comments ‘meer passie!’ en ik stuur je een handige template waarmee je in één drie simpele stappen exact kunt uitrekenen wat niet-betrokkenheid bij jullie kost.

 

0 0 vote
Article Rating
Shares

Wil je weten of je momenteel op de juiste plek zit?

Doe de test en kom er in slechts 5 minuten achter of je wel of niet het juiste werk doet en waar dat precies aan ligt.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x

Pin It on Pinterest

Malcare WordPress Security