Vind je die klagende mensen ook niet vreselijk irritant??

Klagen, wat doen we het vaak.

Regelmatig hoor ik het om me heen; mensen die iets te klagen hebben of naar anderen wijzen. En ik merk dat het me energie kost. Sterker nog, ik merk steeds meer irritatie. In een gesprek met mijn coach kwam ik erachter dat die irritatie ergens vandaan kwam; ik deed zelf vroeger namelijk precies hetzelfde! Het lag nooit aan mij. Altijd aan iets of iemand anders. Ik vond het heel erg om iets fout te doen of de schuld ergens van te krijgen.

Maar ergens in de afgelopen 1,5 jaar heb ik besloten om alleen maar naar mezelf te kijken en me te focussen op waar ik wél invloed op heb. En dat zorgt voor een boel minder stress en kost het een stuk minder energie.

Maar wat is klagen precies?

In het woordenboek staat ‘pijn, ontevredenheid of droefheid uiten door woorden of geluid’. Er is nog wel een subtiele scheidslijn tussen klagen en niet klagen. Je klaagt namelijk niet als je je direct tot de persoon richt die het probleem kan oplossen. Je klaagt als je je ongenoegen, pijn of onvrede uit waar de persoon die er iets aan kan doen, niet bij is. Dus tegen al die anderen waar je je ongenoegen uit, maar die er niks aan kunnen veranderen; dat is klagen.

“The most common way people give up their power is by thinking they don’t have any”

Nu ik dit onderwerp wat vaker laat vallen bij mensen om me heen, hoor ik vaak: ‘Ja maar klagen is toch lekker!’…. Tja, dat zou kunnen. Maar het is uiteindelijk niet goed voor je en je omgeving. Het zorgt ervoor dat je je blijft focussen op het probleem (en niet op de oplossing), het is niet goed voor je gezondheid (het geeft stresshormonen af), het beschadigt je relaties (creëert een negatieve sfeer), en het schijnt dat klagen zelfs je carrièresucces beperkt. Want laten we eerlijk zijn; het is niet heel fijn om met iemand te werken die regelmatig klaagt (en nogmaals; dat is wat anders dan opbouwende kritiek uiten aan diegene die er iets aan kunnen doen).

“If you can’t be positive, at least be quiet”

Schuld buiten jezelf leggen

Word jij ook niet moe van die mensen die altijd maar weer de schuld bij anderen leggen? Als er iets fout of niet naar wens is gegaan, zie je dat vingertje weer verschijnen. Wijzend naar anderen. Ik hoorde laatst zelf iemand zeggen dat haar matige stemming gewoon kwam door de maand januari, ‘dat is gewoon een rotmaand’. Ik dacht echt; ‘really??’

Wijzen naar anderen en andere dingen om je heen is zo makkelijk. Maar mensen vergeten dat als je met één vinger naar iets of iemand anders wijst, dat er vier vingers naar jezelf wijzen…. Je kunt er zelf áltijd ook wat aan doen. Bijvoorbeeld door er anders naar te kijken.

“De wind kun je niet veranderen, hoe je de zeilen zet wel”

Wat maakt toch dat we zoveel klagen?

Ik kwam laatst een mooi boek tegen van Will Bowen (A Complain Free World). Hij geeft aan dat er 5 redenen zijn waarom mensen klagen:

1. Om aandacht te krijgen
2. Om hun verantwoordelijkheid af te schuiven en redenen te verzinnen waarom ze zelf iets niet zouden hoeven te proberen
3. Om over zichzelf op te scheppen dat ze zelf niet dat ene (irritante) karaktertrekje hebben
4. Om zich krachtig te voelen en te kunnen zeggen dat ze het allemaal wel weten hoe het in elkaar zit
5. Om hun eigen ondermaatse of matige prestatie te verdoezelen of te ontkennen

Je ziet vast gelijk iemand voor je die dit geregeld doet. Maar kijk eens heel eerlijk; zie je jezelf dit ook wel eens stiekem doen? Geloof me, dat is helemaal niet gek. Iedereen doet het. Maar wil je het ook echt? Wil je zo’n persoon zijn die negatieve energie uitstraalt? Of wil je positief in het leven staan? Dat laatste heeft mijn leven in ieder geval een stuk aangenamer gemaakt nu ik er bewust mee omga.

5 Simpele manieren hoe om te gaan met ‘klagers’

Mocht je mee willen doen aan een meer positieve kijk op situaties, en jezelf en de mensen om je heen minder wil laten klagen, dan heb ik hier een paar simpele technieken voor je:

1. Als iemand (inclusief jijzelf) klaagt over dingen die niet goed gaan (en eigenlijk om aandacht vragen), stel dan de vraag: ‘En wat gaat er wél goed?….’
2. Als je merkt dat iemand alleen maar excuses aan het verzinnen is waarom iets niet kan of niet werkt, stel dan de vraag: ‘En als het wél mogelijk is, hoe zou JIJ het dan doen?….’
3. Als iemand anderen afzeikt (en zichzelf dus beter wil voelen), geef diegene dan een compliment over het tegenovergestelde waar hij over klaagt. Bijvoorbeeld als iemand zeurt over dat iemand altijd te laat komt. Zeg dan tegen de klager hoe fijn je het vindt dat hij altijd op tijd is.
4. Als iemand het allemaal beter lijkt te weten dan anderen (en zichzelf dus belangrijk wil voelen), meng je dan niet in de situatie. Maak de ander ervan bewust dat hij zich moet uitspreken tegen de persoon waar hij over klaagt. Dat kan best subtiel. Zoiets als; ‘Klinkt alsof jullie veel te bespreken hebben met elkaar…’ en ga dan over op een ander onderwerp.
5. En als laatste; als iemand zijn of haar eigen slechte prestatie probeert te ontwijken, merk het dan gewoon op met woorden als; ‘Het is niet erg wat er is gebeurd. Maar hoe ben je van plan om het volgende keer beter of anders te doen?….’

Dat is het. Vijf simpele technieken om om te gaan met mensen die klagen.

Ga de uitdaging ook met jezelf aan!

Wil je zelf ook onderdeel worden van een klaagvrije wereld? Dan heeft Will een mooie aanpak voor ons:

  1. Koop een opvallende armband, liefst van elastiek en met een mooie kleur, en draag deze om je pols. Het idee is dat je de armband om dezelfde pols mag houden zolang je NIET klaagt, roddelt of kritiek levert. (Ik heb er geen aandelen in, maar je kunt zo’n armbandje bestellen via www.willbowen.com.
  2. Elke keer als je merkt dat je klaagt, roddelt of kritiek levert, verplaats je de armband naar je andere pols en begin je opnieuw met tellen.
  3. Als je merkt dat iemand anders klaagt, dan mag je diegene daarop attenderen. MAAR dan moet je eerst je eigen armband verplaatsen naar je andere pols. Want jij klaagt tenslotte over hun 🙂
  4. Het is de bedoeling om 21 dagen achtereenvolgens de armband om één pols te houden. Dit is namelijk de gemiddelde tijd om een nieuwe gewoonte aan te leren. Gemiddeld lukt het mensen pas na zo’n 4 tot 8 maanden….

Hoe snel lukt het jou?

Een aantal tips die mij enorm helpen; begin met focussen op waar je blij mee bent en waar je dankbaar voor bent. Elke ochtend start ik met de vraag ‘Waar ben ik dankbaar voor?’ of ‘Wat vind ik mooi aan deze wereld?’ Daarnaast benoem ik voordat ik ga slapen de 3 dingen waar ik die dag trots op ben. En als laatste denk ik vaak aan de quote die ik van m’n broer geleerd heb:

“If you can’t change it; embrace it or leave it”

Hoe ga jij de komende tijd positiever in het leven staat en zorgen dat er minder geklaagd wordt? Laten we elkaar eens inspireren en schrijf het bij de comments. Ben benieuwd!

p.s. Vind je ook dat er in Nederland minder geklaagd mag worden? Laat het dan weten door dit artikel te delen of te liken. Het is ongekend hoeveel extra mensen we dan bereiken en zich er bewust van kunnen maken. Laten we met z’n allen Nederland wat positiever maken! 🙂

Shares

Wil je weten of je momenteel op de juiste plek zit?

Doe de test en kom er in slechts 5 minuten achter of je wel of niet het juiste werk doet en waar dat precies aan ligt.

Pin It on Pinterest