De misbruik van het woord purpose…

“Millenials want to work for organizations that focus on purpose, not just on profit”

Ik was afgelopen week bij een mooi event van WOWmundo. Daar was onder andere Kees Klomp en hij greep me vanaf minuut 1 met zijn verhaal!

Wat hij aangeeft, is dat we in een nieuw economisch tijdsperk terecht zijn gekomen:

  • We begonnen met de agrarische economie met de focus op het ontwikkelen van grondstof en handel
  • Rond 1760 veranderde dat in de industriële economie met de focus op machines en fabrieken.
  • Vanaf 1960 kwamen we in de kenniseconomie waar diensten centraal stond.
  • En inmiddels zijn we dus in een nieuwe economie terechtgekomen…

De betekenis economie.

Consumenten zullen in toenemende mate eisen dat organisaties maatschappelijk bewust worden: een purpose nastreven. Maar helaas wordt dit woord nu veel misbruikt. Het wordt gebruikt als marketingtool. Of als middel voor winst. Dat is juist allesbehalve waar purpose over gaat! Het namelijk is een beginsel. Géén middel.

Leef jouw passie

Een purpose gaat over iets wat je vanuit oprechtheid en authenticiteit te geven hebt. Iets wat je komt geven voor ‘the greater good’. En dus iets wat je eigenbelang overstijgt. Het is geen richting of eindbestemming. Het is geen intentie voor in de toekomst. Het is iets wat je NU bent. Een doel gaat niet zozeer over een motivatie. Het gaat over manifestatie. En dat is wat ik je nu wil vragen; start met het manifesteren van jouw doel. Ben jouw purpose. Adem jouw purpose. Leef jouw purpose. Als we dat met elkaar doen, weet ik zeker dat we een bijzonder tijdsperk ingaan.

Wat vind jij mooie voorbeelden van mensen of organisaties die hun purpose leven en ademen? Deel het in de comments! Hoop snel iets moois van je te zien!

Shares

Wil je weten of je momenteel op de juiste plek zit?

Doe de test en kom er in slechts 5 minuten achter of je wel of niet het juiste werk doet en waar dat precies aan ligt.

Pin It on Pinterest