De 3 fouten die ik maakte als ondernemer

Het waren pijnlijke en dure ondernemerslessen. Die jij kan voorkomen.

Daar stond ik dan. 5 jaar geleden. Het besluit om voor mezelf te beginnen. Om m’n baan op te geven en m’n eigen bedrijf op te zetten. Maar niet in één keer natuurlijk! Daar was ik veel te risico-avers voor. Plus, ik hoorde hele tijd dat stemmetje van m’n moeder door m’n hoofd gaan… ‘Zou je het wel doen?…’ Dat, in combinatie met mijn risico-aversheid, zorgde ervoor dat ik genoeg redenen (lees; excuses) kon verzinnen om het niet te doen.

En toch deed ik het.

Waarom? Omdat ik voelde dat iets groters me aantrok. Het ging niet meer over geld, status of m’n ego. Het ging over zingeving. Het ging over de vraag waarom je hier op aarde bent. Het ging over de vraag of je altijd het leven leidt wat aan de buitenkant goed lijkt? Of dat je het leven leidt wat aan de binnenkant goed voelt…

Ik besloot voor het laatste.

Had dat een opoffering tot gevolg? Was het spannend? Absoluut.

Het betekende een nieuw pad. Het betekende iets loslaten. En het betekende iets vastgrijpen. Die ene droom…

Ik had nooit verwacht dat de leercurve daarna zo steil zou gaan.

Laat ik eerlijk zijn; in de baan die ik had waarin ik top management teams mocht begeleiden om op gedragsniveau beter met elkaar samen te leren werken, zat al een behoorlijke leercurve. Maar wat ik in de jaren hierna leerde, was in het kwadraat van alles wat ik hiervoor had gedaan.
Omdat ik nu 5 jaar bezig ben, leek het me leuk om samen met jullie eens te reflecteren wat ik nu anders zou hebben gedaan. Zodat als jij nu met het idee speelt om iets voor jezelf te beginnen, niet dezelfde fouten hoeft te maken 😉

Klaar voor? Daar gaan we!

Fout 1: Denken dat ik het zelf wel zou kunnen

Och, wat was ik eigenwijs. Herken je dat? Dat je denkt ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ en ‘Ach, dat kan ik zelf wel…’

Het eerste half jaar had ik precies deze gedachte. Ik was succesvol in mijn baan dus ik dacht dat ik met een eigen bedrijf ook wel succesvol zou worden. En ondanks het advies van vele ondernemers die al verder waren dan ik, ging ik het lekker zelf doen.

Domste fout ever.

Ik dacht dat ik het wel alleen kon.

Dus ik begon met een website. Ik dacht namelijk dat dat het belangrijkste was als je voor jezelf wou beginnen. Die website zou mijn klanten aantrekken. En vanaf dan zou ik in business zijn.

Een half jaar had ik eraan gewerkt. Zo’n €3.000 had ik erin geïnvesteerd. En nu was het zover; de lancering.

Met hoge verwachting zat ik achter m’n computer. Ik typte een post over de lancering. Nu zou het toch écht gaan gebeuren. Ik wist het zeker. Dus ik drukte op ‘post’. Ik kon niet wachten tot wat er nu ging gebeuren. Ik zou m’n eerste klant(en) krijgen!

Maar er gebeurde niks. Helemaal niks.

Sterker nog; mensen dachten dat het qua kleuren en logo eerder een soort dating-website was. Laat staan dat duidelijk was wat ik nu eigenlijk te bieden had. Ik kon allerlei dingen aanbieden. Dus dat stond er ook allemaal op (daar kom ik straks bij fout nummer 2 op terug).

Een half jaar lang had ik eraan gewerkt. Meer dan 200 uur had ik erin geïnvesteerd. En die 3.000 euro. En het resulteerde in niks.

Ik dacht dat ik het alleen kon.

Er kwamen geen klanten. Er kwamen geen verzoeken. Er kwamen niet eens berichtjes (afgezien van vrienden en familie die wat ik ook deed geweldig vonden).

En zo ging dat dagen en weken door. Er kwamen geen klanten. Mijn enthousiasme ging steeds meer onderuit. Mijn ontmoediging werd groter en groter.

‘Zat er dan tóch niemand op mijn diensten te wachten? Was ik dan tóch gewoon niet goed genoeg? Was dit dan tóch gewoon een verkeerde keuze geweest?’

Of…..

Wist ik gewoon nog niet zo goed hoe je moest ondernemen? Want laten we eerlijk zijn; ik had dat nooit geleerd. Ik heb op school altijd prachtige vakken geleerd (waar je in je volwassen leven eigenlijk nooit meer wat mee doet), maar het vak ‘ondernemerschap’? Die kwam niet in mijn vakkenpakket voor.

Ik moest eerlijk naar mezelf zijn. Ik wist gewoon nog helemaal niks van ondernemerschap. Voor het eerst in m’n leven durfde ik het het erkennen. Dus besloot ik hulp in te schakelen.

En precies op dat moment, komt er ‘toevallig’ iets op je pad. Er kwam een advertentie van een business coach voorbij. Ik geloof niet in toeval, dus als dat gebeurt, vind ik dat je daar naar moet luisteren. Ik besloot in gesprek te gaan. Het was een 4 maanden programma. Voor €3497,-

Waaaaahhhtt! €3497,-??!!

Dat was voor mij toen echt heel veel geld. Vooral als ik het zelf moest betalen (tot die tijd had ik altijd een werkgever die m’n opleidingen betaalde). Het was een rib uit m’n lijf.

En toch deed ik het. Achteraf de best bestede €3.497 die ik op dat moment kon doen. Het zorgde er namelijk voor dat ik de stappen leerde hoe je een succesvol bedrijf kon opbouwen. Het zorgde ervoor dat ik in een groep mensen kwam die in dezelfde situatie zaten als ik. Maar nog belangrijker; het zorgde ervoor dat ik mijn droom niet opgaf.

Dus bij deze mijn fout nummer 1: denken dat je het alleen kan.

En natuurlijk, waarschijnlijk kun je het ergens ook wel alleen. Maar dat heeft ook z’n prijs. Het zal je niet alleen veel meer tijd en geld kosten, het zal ook nog eens veel meer frustratie opleveren. Tot een punt dat je misschien wel wilt opgeven. Omdat er geen resultaat komt van al die passie, tijd en vele uren dat je erin stopt.

En niets is pijnlijker dan jouw droom moeten opgeven omdat je geen resultaat krijgt.

Omdat dit artikel ook bedoeld is om jou niet in dezelfde valkuilen te laten stappen, is mijn advies op dit punt helder: Start met leren van iemand die al verder is. Iemand die op een punt staat waar jij graag wilt komen. Ga niet eigenwijs zijn ‘dat je het wel zelf kunt’. Bespaar je de frustratie.

Zoek die persoon in je omgeving op. Deal?

Dan nu klaar voor fout nummer 2? 😇

Fout 2: Niet durven kiezen

Och, wat is dit een heerlijke fout waar ik na 5 jaar eindelijk eens aan durf toe te geven.

Aan het begin dacht ik altijd dat ik zoveel mogelijk mensen moest bereiken. Werken vanuit passie is voor iedereen belangrijk, dus hoe meer mensen ik kan bereiken, des te beter. En hoe meer mensen ik kan bereiken, hoe groter de kans op klanten. Hoe groter de vijver, hoe meer vissen. Althans, dat dacht ik.

Het heeft me echt jaren geduurd voordat ik erachter kwam dat deze gedachtegang absoluut niet klopte. Sterker nog; het zorgde ervoor dat ik het mezelf zo ontzettend veel moeilijker maakte!

5 jaar geleden zeiden ze het al tegen me; ‘Frank, zorg ervoor dat je jouw doelgroep zo klein mogelijk kiest’.

Maar ik was eigenwijs (zie fout nummer 1). De overtuiging die ik had was hardnekkig. Dus ik bleef maar in die grote vijver vissen.

Ik richt me nu even tot jou, lezer. Want als je dit leest wil je misschien ook wel iets voor jezelf beginnen. Of ben je al voor jezelf begonnen, maar loopt het nog niet. En dat ligt heel vaak aan dit punt. Je denkt niet klein genoeg. Daar zit de winst.

Want denk maar eens met me mee…

Naar wie zou je eerder toegaan? Iemand die zich richt op een grote groep en verschillende problemen kan oplossen? Of iemand die zich precies op jou richt, zich helemaal in jouw situatie kan verplaatsen, en ook nog eens in dat ene probleem gewoon meesterlijk is geworden met de oplossing die hij of zij heeft gevonden?

Ik denk dat je voor het laatste kiest.

We willen niet iemand die van alles wat doet. We willen iemand die gespecialiseerd is om jou te helpen met dat ene probleem dat je nu hebt. Dat ie daarna je ook met allerlei andere dingen kan helpen, dat zal best. Maar je wilt eerst geholpen worden met dat ene probleem wat voor jou momenteel het belangrijkste is.

En laten we het ook eens van de andere kant bekijken; wat zou het voordeel zijn voor jou als ondernemer? Denk je dat het makkelijker is om je te richten op een grote groep? Of dat het makkelijker is om je te richten op een kleine groep?

Kleiner natuurlijk!

De teksten die je op website plaatst, de advertenties die je maakt, de mensen die je aanspreekt. Het is allemaal zóveel makkelijker als jij je op een kleine doelgroep richt! Je begrijpt namelijk precies wat de taal is die zij praten. De problemen waar zij mee dealen. En de oplossingen die zij willen.

Ik wou dat ik naar dit advies vele jaren eerder had geluisterd. Ik voelde altijd wel dat ik me op een bepaalde doelgroep wilde richten. Maar ik durfde niet. Bang dat ik dan heel veel mensen niet zou bereiken. Nu zie ik pas in dat dat eigenlijk hartstikke goed is.

Sinds vorige week durf ik te kiezen. Te kiezen voor wie ik er ben en op wie ik me richt.

(Ik richt me op hoger opgeleide professionals tussen de 30 en 50 die een goed betaalde baan hebben en binnen het bedrijf gezien worden (en van zichzelf weten) dat ze een ‘high performer’ zijn. Ze hebben een mooie functie, een mooi salaris en op zich een prima leven. Maar één ding beginnen ze te missen: voldoening op een hoger niveau. Diep van binnen zouden ze willen weten hoe het zou zijn als ze iets voor zichzelf zouden beginnen en met hun ervaring het leven van anderen beter, leuker of mooier kunnen maken.

Ik help ze niet alleen om hun kennis, vaardigheden of ervaring om te zetten in hun eigen methode, ik help ze ook met de juiste stappen zodat ze daadwerkelijk iets voor zichzelf kunnen beginnen zonder dat ze hun financiële zekerheid hoeven op te geven.

Doel: Meer voldoening, meer impact, en een nóg leuker extra inkomen 💪

5 jaar lang duurde het om hier duidelijk voor te kiezen. Om te zeggen waar ik wél voor ga. En te zeggen waar ik niet meer voor ga. Want daar zit gelijk de kracht van deze stap; als je durft te kiezen weet je direct waar je ‘ja’ en ‘nee’ tegen kunt zeggen.

Ik stop dus ook met 80% van mijn aanbod. En focus me op die 20% waar ik meesterlijk in ben. Zelfde met m’n klanten. Tegen 80% ga ik nee zeggen. Om met die 20% een enorme impact te maken.

Kortom; als je voor jezelf wilt beginnen (of al begonnen bent); maak niet dezelfde fout. Durf te kiezen. Kies voor datgene waar jij de meeste impact op wilt maken.

En ga dan all-in.

Wat me gelijk bij mijn 3e fout brengt…

Fout 3: Niet beginnen

Hoe vaak ik wel niet m’n plannen heb uitgesteld. Dan had ik een idee, maar duurde het eerst nog weken voordat ik eraan toe durfde te geven en het tot uitwerking kwam. Als het al überhaupt tot een uitwerking kwam. De reden? Ik had in hoge mate last van perfectionisme (herkenbaar? 😏)

Als ik íets heb geleerd in de afgelopen jaren, is dat perfectionisme leuk is (het zorgt ervoor dat alles tot in de puntjes goed is) maar dat het je als ondernemer absoluut tegenhoudt. Het zorgde er namelijk voor dat je nooit in beweging komt. Het is continu ‘nog niet goed genoeg’. En daarmee begin je nooit.

Ik heb geleerd hoe ik met mijn perfectionisme kan omgaan. Ik heb mijn perfectionisme in de loop der jaren over boord kunnen gooien. En dat kwam simpelweg door één zin.

Eén zin waar ik nog steeds elke dag aan denk. Eén zin die ervoor heeft gezorgd dat ik nu programma’s durf te lanceren, ook als ze nog niet helemaal tot in detail zijn uitgewerkt. Eén zin die ervoor heeft gezorgd dat ik nu elke dag durf te posten, ook als het nog niet helemaal perfect is. Eén zin die ervoor heeft gezorgd dat ik nu dit artikel schrijf en straks op ‘publiceren’ druk, ook al denk ik dat ie nog 100x beter had gekund.

De zin: “Alles is een kladversie”

Man, wat heeft die zin me veel opgeleverd!

Het is namelijk nooit af. Dus waarom dan niet gewoon gehoor aan geven? Waarom niet denken in kladversies? En elke keer weer een nieuwe kladversie van maken? Die dan net weer een stukje beter is dan de vorige kladversie…

Door deze zienswijze is de kwaliteit van mijn werk niet alleen veel sneller omhoog gegaan (je iteraties en feedbackloops zijn veel sneller), het geeft ook nog eens de meeste voldoening, omdat je gewoon iets de wereld in geslingerd hebt.

Bang voor negatieve reacties of comments als ik iets de wereld in slinger? Ja, die zijn er nog steeds. Maar dan denk ik weer aan die ene oneliner. ‘Alles is een kladversie’. En dan bedenk ik me dat ik ‘m altijd nog gewoon kan aanpassen naar een volgende kladversie en ‘m weer beter maken 😎

Dus als je één ding moet onthouden van dit hele artikel is dat dit; Alles is een kladversie.

Er komt geen ‘perfect moment’. Het is nooit ‘helemaal af’. Je bent er nooit ‘klaar voor’. Dus begin gewoon.

En als het de 1e keer niet lukt, begin je gewoon aan je 2e kladversie 😏

Conclusie

Zo, nu heb je een kijkje in de keuken kunnen nemen van mijn ondernemersreis tot nu toe. Deze drie lessen hebben me zoveel geleerd in de afgelopen 5 jaar! (en ook veel gekost 😜)

Het waren dure lessen. Maar het voelt heerlijk om ze nu met jou te delen. Zodat jij niet in diezelfde valkuilen hoeft te trappen. Het kan je echt jaren schelen. Het kan je duizenden euro’s schelen. En het kan je een boel frustratie schelen.

Het is het verschil tussen oefenen en serieus meedoen.

Het is het verschil tussen stilstand en in beweging komen.

Het is het verschil tussen je droom opgeven en je droom waarheid maken.

Ik zeg: Go for it ✨🦉✨

Extra Bonus

Mocht je nu in mijn doelgroep vallen en je bent benieuwd hoe het zou zijn als jij voor jezelf iets zou beginnen. Hoe het zou zijn als jij je eigen methode zou creëren. En hoe jij nóg meer impact zou kunnen maken door jouw kennis door te geven aan anderen en er ook nog een leuk extra inkomen mee te verdienen….

Speciaal hiervoor heb ik het Webinar ‘Van werknemer naar ondernemer’ ontworpen! De kennis die je moet weten als je voor jezelf wilt beginnen.

Ik laat je zien welke 7 stappen je moet nemen om ‘in business’ te zijn. En kun je zelfs naast je huidige werk beginnen met impact maken en voldoening ervaren op een veel hoger niveau.

Dus speel je ook met de gedachte om ooit eens voor jezelf te gaan beginnen?

Dan is dit een no-brainer!

Reserveer hier jouw plekje

Ik deel mijn complete verhaal en alle lessen die ik heb geleerd (en geloof me, dat zijn er nogal wat :))

Hoop je daar te zien.

p.s: Merk je nu bij jezelf een stemmetje van ‘Dat heb ik niet nodig. Dat kan ik zelf wel’? Ga dan weer terug naar mijn fout nummer 1 en lees dat stukje opnieuw 😏

Shares

Wil je weten of je het in je hebt om ondernemer te worden?

Doe de ondernemerstest en kom er in slechts 5 minuten achter!

Pin It on Pinterest

Malcare WordPress Security