Burn out herstel heeft maar één codewoord

Ik? Een burn-out? Ben je gek!

Misschien herken je dit: Je slaapt slecht, je voelt je constant moe, je vindt het moeilijk om ‘nee’ te zeggen, je legt de lat erg hoog en je kunt je maar moeilijk ontspannen. Herkenbaar? Dan wil ik je een kleine waarschuwing meegeven. Zorg op tijd voor herstel want je stevent waarschijnlijk af op een burn-out.

Nu zal je misschien denken, een burn-out? Nee joh dat gebeurt mij niet! Ik ben wel eens gespannen en slaap slecht. Overdag ben ik vaak moe. Dat is alles.

En dan ineens gaat het niet meer.

Je kunt je bed niet meer uitkomen. Je lichaam doet pijn. Je hebt hartkloppingen. Je kunt je niet meer concentreren. En OF je slaapt heel veel, OF je kunt niet meer slapen. Je voelt je compleet opgebrand en uitgeblust. Met andere woorden: je hebt een burn-out.

In dit artikel leg ik uit hoe je jouw burn out herstel aanpakt en geef ik 4 concrete tips zodat je het niet zo ver hoeft te laten komen.

Nóg harder en beter

Burn out gebeurt vaak met mensen die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Perfectionistisch zijn. Hun eigen grenzen niet goed kunnen of durven aangeven. Anderen willen pleasen om geaccepteerd te worden en gevoelig zijn. Deze mensen leggen zowel op hun werk als privé de lat erg hoog. Een onderliggende gedachte ‘ik ben het niet waard’ gaat hier vaak aan vooraf. Ook een schuldgevoel maakt dat je weinig tot geen grenzen aan kan geven.

Vanuit jezelf voel je de druk om het perfect te doen. Ook de omgeving speelt hierin een belangrijke rol. Kijk maar eens op social media. Iedereen maakt zoveel dingen mee, jij kunt niet achterblijven. Het voelt als falen als je hier niet aan kunt voldoen. Het gevolg? Je gaat nog harder je best doen, nog harder werken en meer en meer en meer. Tot je je eigen grens overschrijdt.

En wat doe je dan? Wat doe je als je bijna niks meer kunt? Wat doe je als je energie helemaal op is? Wat doe je als je nergens meer zin in hebt? Wat doe je dan….

Burn out herstel heeft één codewoord: R.U.S.T.

De eerste stap is dit: erken dit gevoel en neem contact op met je huisarts.

Vertel dat het absoluut niet goed met je gaat en wat je klachten zijn. Vaak geeft de huisarts dan aan om even tijdelijk te stoppen met werken en dit advies neem je dan mee naar de bedrijfsarts. En dat geeft al een hoop rust. Dat is het codewoord: RUST. Waarom?

Omdat jouw energie helemaal op is. De accu is leeg. Jouw energie kan in eerste instantie alleen aangevuld worden door rust te nemen.

Maar ja, wat kun je nou doen als je totaal NIET kunt ontspannen, de rust niet kan vinden én slecht blijft slapen? Of wat kun je doen als je juist alleen maar kan slapen en verder niks? Als je niet je bed uit kunt komen en verder niks kunt doen?

Ik neem je mee 4 tips om jouw burn out herstel te verbeteren.

Burn out herstel tip 1: Voel en luister naar wat JIJ nodig hebt

Als jij het nodig hebt om tot 12 uur in bed te liggen, dan doe je dat. Als jij het nodig hebt om een hele middag te tuinieren, ga dit dan lekker doen. Als jij het nodig hebt om de hele dag tegen een boom aan te zitten, zoek dan een stukje bos op en relax. Als jij het nodig hebt om even volledig je opgekropte energie eruit te kunnen laten en wilt boksen, ga ervoor!

Kortom: luister lekker even helemaal alleen naar jezelf. JIJ bepaalt wat JIJ nodig hebt. Niet jouw omgeving!

Burn out herstel tip 2: Vraag professionele hulp

Er zijn heel veel mensen die jou kunnen helpen. Jij weet precies wat je nodig hebt en anders zegt je gevoel dit vaak al. Als je echt jouw grens bent over gegaan en in een burn-out zit, is er een hele duidelijke ‘nee’ voor wat je beslist niet meer wilt. Schrijf deze op. Dan kom je een heel eind.

Wat zou je kunnen doen? Je zou kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een psycholoog. Hij/zij kan je helpen andere gedachten over jezelf te denken, een andere mindset te creëren, te vertellen hoe je assertiever kunt worden. Vaak geven positievere  gedachten je al een beter gevoel over jezelf.

Toen ik zelf in de burn-out zat, koos ik voor twee mensen die me konden helpen: een psychotherapeut en een coach. De psychotherapeut kon me helpen met mijn gedachtepatronen, perfectionisme en angsten en de coach kon me helpen om inzicht te krijgen in hooggevoeligheid. Je zou kunnen denken: is dat niet een beetje teveel van het goede? Nee, het sloot perfect op elkaar aan. De één was gespecialiseerd in het hoofd en de ander in het gevoel en lichaam. Voor mij was dit precies goed.

Burn out herstel tip 3: Neem de tijd

Een hele belangrijke stap die door veel mensen over het hoofd wordt gezien. Tegenwoordig is het nog steeds in de mode om z.s.m. weer (deels) aan het werk te gaan, zo werd mij werd 14 jaar geleden geadviseerd om na zes weken alweer twee uur per dag te gaan werken. Eventjes een beetje rust en hop, gaan met die banaan. Nee, neem je tijd. Anders zit je er zo weer in.

Burn out herstel tip 4: Luister naar jezelf

Wat de huisarts tegen me zei toen ik daar kwam met burn-out klachten was dit:

‘Een jonge vrouw van 24 kan helemaal niet burn-out zijn, hoogstens een beetje overspannen. Misschien is dat zelfs wel een groot woord.’

Ik had het gevoel dat ik niet serieus werd genomen. Dat voelde heel naar. In mijn omgeving kwamen er ook reacties zoals:

‘Je bent helemaal niet ziek, je bent nog zo jong, kun je alles wel aan, je hebt nog niet eens kinderen’.

En ga zo maar door. De bedrijfsarts van toen nam me in eerste instantie ook niet echt serieus. Ik bleef naar mezelf luisteren. Een cursus assertiviteit was de eerste stap naar inzicht in wie ik ben, wat ik nodig heb en naar vertrouwen op mijn gevoel en intuïtie.

Is dit makkelijk? Nee.

Je zal voor jezelf het roer om moeten durven gooien om uit de burn-out te komen én te blijven. In jezelf blijven geloven dat jij dit kunt. En dat je precies weet wat je nodig hebt. Dit kan ik navertellen, omdat er na mijn burn-out veel veranderde. Ik luister veel meer naar mijn gevoel en neem mezelf serieus, vriendschappen veranderden en zijn destijds beëindigd en ik hecht meer waarde aan vrije tijd (geen standaard 40 uur per week werken). Uiteindelijk kwam ik in contact met ademcoaching, wat voor mij zoveel positief heeft veranderd. Nu heb ik zelf de opleiding gevolgd tot ademcoach. Daarmee heb ik mijn passie gevonden! En ik kan je vertellen; niks is lekkerder dan dat 🙂

p.s. Wil je voorkomen dat je in een burn-out beland en ook jouw passie vinden? Doe mee met deze workshop.

Geschreven door Saskia Meenhuis. Eindredactie door Maartje Steenhof en Mandy Bastiaenen.

Shares

Wil je weten of je momenteel op de juiste plek zit?

Doe de test en kom er in slechts 5 minuten achter of je wel of niet het juiste werk doet en waar dat precies aan ligt.

Pin It on Pinterest

Malcare WordPress Security