8 praktische tips voor een superstart van je dag!

Onderzoek wijst uit dat vroege vogels pro-actiever, beter georganiseerd zijn en meer uit hun dag halen. Mensen die vroeg opstaan en die hun vroege uren effectief gebruiken zijn gelukkiger, gewetensvoller en succesvoller. Proberen? Hieronder vind je acht tips waarmee je het beste uit je ochtend en uit jezelf kunt halen.

1. Drink water met verse citroen
Als je direct na het opstaan een glas water met uitgeperst citroensap drinkt, geef je je energieniveau een boost! Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Citroen zit barstensvol vitaminen en anti-oxidanten en zorgt ervoor dat je lichaam beter alle voedingsstoffen opneemt.

2. Kom in beweging

Richard Branson en andere grootheden op aarde: allemaal sporten zij dagelijks ‘s ochtends vroeg. Er zijn vele onderzoeken die aangetoond hebben dat mensen die dit minimaal 10 weken doen zich veel competenter voelen op álle vlakken. Doordat ze meer energie hebben, krijgen ze ook meer dingen gedaan. Nog een voordeel: je hoeft overdag geen excuus meer te verzinnen om niet te gaan sporten. Je hebt het al gedaan! 🙂

3. Ga niet meteen online
Als je wakker wordt en je duikt meteen in je e-mail en social media, dan is de kans heel groot dat je direct je focus weer verliest. Voor je het weet ben je weer bezig met de wensen en behoeften van anderen en word je weer geleefd door de waan van de dag. Het is veel gezonder om je eerste paar uur van de dag vanuit ontspanning te beginnen, daarmee zet je de toon voor een productieve dag en een rustige mindset. Doe dat bijvoorbeeld aan de hand van de volgende tips.

4. Ontbijt gezond
Een ontbijt geeft je een voorsprong. Mensen die ontbijten zijn minder vaak zwaarlijvig, hebben een stabielere bloedsuikerspiegel en hebben minder snel trek in de loop van de dag. Als je ontbijt ook nog eens gezond is, ligt er een productieve dag aan je voeten. Een gezond ontbijt geeft je energie, verbetert je kortetermijngeheugen en zorgt ervoor dat je je beter (langdurig) kunt concentreren. Dus start met een gezond ontbijt (bijvoorbeeld havermout met soja en stukjes pure chocola en een glas verse jus of groentesap). Tip: laat je telefoon of computer nog steeds uit staan.

5. Mediteer
Mindfulness en meditatie worden steeds populairder onder zeer succesvolle mensen. Het vergroot je productiviteit, je kunt je beter concentreren, je wordt creatiever en je voelt je veel meer ontspannen.
Naast je fysieke energie, hebben we ook mentale, emotionele, en geestelijke energie. En ook die kun je opschakelen en terugschakelen. (Aangezien een succesvolle dag begint vanuit ontspanning, is het uiterst waardevol om voordat je begint met je werk, te beginnen met 10-15 minuten ontspanning. Een ideale manier daarvoor is meditatie. Hier kun je alles over lezen in mijn blog van 14 mei en hier kun je zelfs twee meditatieoefeningen downloaden!

6. Stel doelen voor je dag
Als je je dag zorgvuldig plant, wordt het veel waarschijnlijker dat je je doelen behaalt. En is de kans op succes dus ook groter. Doe het bij voorkeur na je meditatie: de rust en helderheid die je dan hebt, helpen je om effectieve, specifieke doelen te stellen. Denk goed na over wat je vandaag écht wilt opleveren en de tijd die je dat gaat kosten. Beperk jezelf tot de top 3 doelen.
Moeite met keuzes maken? Stel je dan eens voor dat je door gezondheidsproblemen maar 2 uur per dag zou kunnen werken. Wat zou je dan doen? Het antwoord op die vraag is je belangrijkste doel voor vandaag. Evalueer aan het eind van de dag of je je planning hebt gehaald en plan of prioriteer opnieuw als dat nodig is.

7. Zorg ervoor dat je doelen realistisch zijn
Het heeft geen enkele zin om voor jezelf doelen te stellen die niet realistisch zijn. Kijk zorgvuldig naar wat je wilt doen en plan al je to-do’s ook in, in je agenda. Dat mag best een uitdagende lijst zijn, maar bouw ook hier en daar uitlooptijd in. Denk goed na welke zaken je écht vooruithelpen en doe de top 3 daarvan eerst. Begin het liefst met de moeilijkste taak, de taak waar je tegenop ziet. Als je die af hebt, geeft de energie of de opluchting die je daarvan krijgt een boost aan de invulling van de rest van je dag!

8. Tot slot: zeg nee!
Nee is een krachtig woord. En als je leert nee zeggen, bespaart je dat heel veel kostbare tijd. Wees duidelijk. Vermijd zinnen als “Ik denk niet dat ik kan” of “Ik weet niet of het vandaag lukt”. Nee zeggen tegen een nieuwe verplichting geeft jou de gelegenheid om ja te zeggen tegen de dingen die jíj belangrijk vindt. En jouw tijd ’s morgens ís belangrijk. Wanneer je nee zeggen moeilijk vindt, neem je niet zelf de regie. Daardoor heb je vele malen meer kans op stress, burn-out, en zelfs depressie. Dus start met het oefenen van ‘nee’ zeggen.

Een goede start is alles
Gun jezelf een succesvolle ochtendroutine. Eén waarvan jij blij wordt. Bovenstaande tips kunnen je daarbij helpen, of misschien wil je er zelf onderdelen aan toevoegen. Het gaat erom dat je een ochtendritueel bedenkt dat voor jou werkt. Waardoor je ontspannen aan de dag begint en er alles uit kunt halen wat erin zit!

Heb jij een ochtendroutine die ervoor zorgt dat je ontspannen aan het werk gaat? Of wil je dit gaan uitproberen? Leuk als je je ervaringen met me wilt delen!

Waar ik ook heel benieuwd naar ben… Een superstart van je dag is waardevol, maar waar loop jij in de rest van je dag nu het meest of het hardst tegenaan? Wat zou je willen veranderen? Waar zou je tips over willen krijgen of wat zou je nog willen leren? Als je hierover input wilt geven help je mij enorm om mijn artikelen nog beter op jou als lezer af te stemmen.

Stuur me je feedback op frank@followyourpassion.nl. Thanks!

Shares

Wil je weten of je momenteel op de juiste plek zit?

Doe de test en kom er in slechts 5 minuten achter of je wel of niet het juiste werk doet en waar dat precies aan ligt.

Pin It on Pinterest